Oceny okresowe
INFORMACJE OGÓLNE
Różnorodne systemy ocen pracowniczych z pozytywnym skutkiem stosowane są przez większość nowoczesnych firm. Wynika to przede wszystkim z faktu, że są one skuteczną metodą motywowania, umożliwiającą zaspokojenie rozmaitych oczekiwań firmy, tak przełożonych, jak i podwładnych.
Z jednej strony przyczyniają się one bowiem do:
- zwiększenia wydajności pracy;
- do rozwoju firmy;
- zwiększenia akceptowalność norm obowiązujących w przedsiębiorstwie;
- większego poszanowania decyzji przełożonych;
- polepszenia komunikacji wewnętrznej przez wprowadzenie jednolitych
i jednoznacznych kryteriów oceny.
Z drugiej strony zaś zaspakajają także oczekiwania podwładnych:
- informują jak oceniane są wyniki ich pracy, co i jak mogliby robić lepiej;
- wskazują prognozy dotyczące ich rozwoju zawodowego;
- informują o możliwościach awansów;
- przyczyniają się do powstania ścisłego powiązania pomiędzy uzyskanymi rezultatami a wszelkimi formami wynagrodzenia;
- dają przeświadczenie, że ich praca jest sprawiedliwie oceniana.
Systemy ocen okresowych w globalnym spojrzeniu wpływają na:
- wypracowanie najwyższych standardów świadczonych usług wobec klientów zewnętrznych i wewnętrznych;
- wspieranie budowania kultury organizacyjnej Spółki;
- ustalenie jednolitych, jasnych reguł oceniania, informacja zwrotna dla pracowników dotycząca standardów ich funkcjonowania zawodowego, możliwość współuczestniczenia w procesie oceniania (samooceny);
- motywowanie personelu poprzez połączenie systemu oceniania
z systemem premiowym.
KRYTERIA OCENY
Głównym narzędziem oceny okresowej są arkusze ocen uwzględniające ważne
z punktu widzenia organizacji kryteria. Kryteria oceny zostaną ustalone przez przełożenie głównych celów organizacji na cele indywidualne poszczególnych pracowników z uwzględnieniem kluczowych zadań stanowiska, i dalej na zachowania jakie musza pracownicy przejawiać, aby realizować nakładane
na nich cele organizacji.
Kryteria można podzielić na trzy podstawowe obszary:
- Kryteria efektywnościowe
- Kryteria behawioralne
- Kryteria osobowościowe